3 tipy ako (nielen u detí) nekonzervovať problémy

Počuli ste už z detských úst zaznieť slovo „problém“? Som presvedčená, že to nebolo z hlávky daného dieťaťa. Deti problémy nepoznajú, ako problematické vnímať ich záležitosti sme ich naučili my, dospelí. Veríte, že ani tie vaše deti nemajú problémy? Tak čítajte ďalej, ja vám objasním, čo deti majú, čo hľadajú namiesto problémov a po čom túžia.

Keďže som profesiou kouč a srdcom mama, dlho som hľadala spôsob, ako preklopiť benefity koučingu a koučovací prístup do výchovy detí. Nechcela som vymýšľať koleso a ani som nemusela. Už to predo mnou urobili iní, konkrétne fínsky doktor psychiatrie Ben Furman pred viac ako dvadsiatimi rokmi.

Po prečítaní prvých článkov na webe Bena Furmana a po ďalšom štúdiu jeho práce v mnohých krajinách sveta som mala jasno: tohto pána chcem spoznať a jeho prácu priniesť aj na Slovensko. Aby sme aj u nás mohli pomôcť deťom prospievať ich vlastným tempom, s ich vlastným stupňom rozhodovania sa a motivovať ich zlepšovať sa a súťažiť iba s vlastným odrazom v zrkadle.

Od myšlienky pozvať Bena a jeho metódu Kids´ Skills Coaching (Koučovanie detských zručností) po realizáciu dvojdňového seminára uplynulo viac ako pol roka. Šesť mesiacov práce na projekte, ktorému verilo iba zopár mojich blízkych. V októbri, po skončení seminára, mi dali za pravdu všetci účastníci: oplatilo sa prísť a ďakujeme za nesmierne obohatenie. Vážim si tieto slová a aj vďaka nim to stálo za tie prebdeté noci a sivé vlasy, keď som dolaďovala s drobcom za chrbtom detaily ohľadom tlače pracovných zošitov.

Aj keď mnoho ľudí o účasť na seminári záujem prejavilo, zrejme sa nechali odradiť viacerými faktormi, ako napr. trvanie alebo cena seminára. Všetko sa deje pre nejakú príčinu a tak sa títo ľudia pripravili o jedinečný zážitok a o svoj vlastný rozvoj.

Napriek tomu nič nie je stratené, pretože z účastníkov, ktorí si v sobotu ráno sadali do kruhu ako úplne cudzí, sa stali do nedele poobedia spriaznené duše, ktoré sa rozhodli túto metódu zameranú na riešenie šíriť ďalej.

O metóde koučovania detských zručností ešte budete počuť: od rodičov, ktorým pomôžeme, aby ich deti napredovali, od vychovávateľov a učiteľov, ktorí pocítia benefity Benovej práce na skupinách svojich zverencov. Pretože metóda koučovania detských zručností sa dá veľmi úspešne rozvíjať aj s celou skupinou alebo triedou.

Ako môžete svojim deťom pomôcť dovtedy, než sa úspešný projekt Detské zručnosti dostane aj do vašej rodiny, škôlky či školy?

1.    Začnite vidieť chýbajúce zručnosti.

Za každým „problémom“ je nejaká (zatiaľ) neosvojená zručnosť alebo schopnosť. Bojí sa žiak vystupovať pred celou triedou? Tak potom nemá natrénovanú zručnosť hovorenie pred skupinou ľudí. Ohrýza si dieťa nechty? Potrebuje sa naučiť „nechať si narásť pekné nechty“. Bojí sa vaše dieťa psov? Dieťa nemá problém so psom, chýba mu len zručnosť, aby dovolil psovi prísť bližšie a nechal sa ovoňať. To je len zopár príkladov za mnohé. Ben Furman je presvedčený, že na každý problém sa dá nájsť korešpondujúca zručnosť. A nielen u detí – dospelí nie sú žiadnou výnimkou. Práve preto je táto metóda (s malými úpravami) vhodná aj pre mamičku alebo babičku, ktoré sa zároveň s dieťaťom môžu naučiť niečo nové.

Dovoľte si vedome premýšľať tak, že nepotrebujete poznať dôvod daného „problému“ a „čo je za tým“.

Takéto správanie a rozprávanie o problémoch ich doslova konzervuje. Alebo ak chcete: balzamuje ich ako múmiu. A tým pádom sú „večne živé.“ Vy sa chcete dostať do stavu, ktorý vám vyhovuje, do pozitívnej budúcnosti.

Tečie vám doma po dlážke voda? Súhlasím, tak je nevyhnutné dopátrať sa, čo je za tým a iba tak sa dá odstrániť príčina. Ľudská myseľ nefunguje dobre, keď sa zaoberá negatívnymi témami. Roztočíte tak špirálu, z ktorej sa veľmi ťažko vystupuje.

OTESTUJTE SI: skúste partnerovi/manželovi povedať, že má problém a sleduje jeho reakciu. Pokus číslo dva (tipujem, že to bude o xy hodín neskôr, keď sa spamätá z toho, že ste na neho vybafli, že má problém): navrhnite mu, že by sa vám páčilo, keby ste sa obaja naučili novú zručnosť. Rozhovor vedený metódou Kids´ Skills je o niečo komplexnejší, toto je len tip pre vás na uvedomenie si, že je nevyhnutné zmeniť rétoriku, ak chceme dosiahnuť zmenu myslenia. U seba i u blízkych ľudí.

2.    Oslavujte svoje úspechy.

Poznáte to? Keď sa vám niečo nepodarí, tak sa (možno len v duchu) príšerne skritizujete, vynadáte si a ste na seba poriadne nahnevaní. Ako sa správate, keď sa vám niečo podarí? Ako oslavujete svoj úspech? A dovolím si opýtať sa – všimnete si ho vôbec?

Metóda Kids´ Skills zahŕňa v jednom z pätnástich krokov aj prípravu oslavy na čas, keď sa dieťa novú zručnosť naučí. Nemusí a ani sa neodporúča tvoriť nič honosné alebo nákladné. Deti si sami zvolia, čo by ich potešilo a koho by na svoju párty zavolali. Našou úlohou je, usmerniť ich, ak by očakávali darčeky alebo torty. Za samotnou oslavou sa skrýva idea, aby sa dieťa a jeho podporovatelia na chvíľu zastavili a zamysleli nad tým, že sa tu niekomu podarilo zaznamenať úspech a zlepšil sa vo vybranej oblasti. 

OTESTUJTE SI: Všímajte si (opäť vedome!), akým vnútorným hlasom so sebou hovoríte. Pozorujte sa, či si vôbec všimnete, že sa vám niečo podarilo. Čokoľvek. Ladne ste zaparkovali na preplnenom parkovisku, večera bola na stole načas, deťom ste nezabudli pribaliť k desiate ich obľúbenú maškrtu alebo ste psíkovi a aj sebe dopriali dlhú prechádzku v prírode. Dôvodov na oslavu úspechu sa vždy nájde dosť. Ide len o tréning bdelosti, aby sme sa ich naučili rozpoznať.

3.    Hľadajte príčinu svojho úspechu.

Všimli ste si, keď sa vám niečo podarilo? Skvelé, gratulujem, ste na najlepšej ceste stať sa úspešným a šťastným človekom. Dotiahnite to ešte ďalej. Zamyslite sa nad tým, vďaka čomu konkrétne sa vám to podarilo. Akú svoju vlastnosť ste pri tom využili? Za akých okolností ste podali ten fantastický výkon? Akú najväčšiu hodnotu ste v tom pre seba našli? Kto iný z vášho úspechu ešte profitoval?

Tak ako odporúčam nevŕtať sa v probléme, tak svojich klientov pozývam na kvalitný rozhovor o tom, čo sa im podarilo, v čom uspeli. Že to na vás pôsobí ako hladkanie si vlastného ega? Áno, môžete to tak vnímať. Ja si vyberám analyzovanie pozitívnych vecí v živote. A čo vy?

OTESTUJTE SI: Zaznemanajte svoj úspech alebo úspech vašich detí a začnite sa následne pýtať: Ako sa ti to podarilo? Čo ti pomohlo dokázať to? Čo najviac zafungovalo? Pretože jedno je isté. Ak si svoj úspech nevšimnete alebo všimnete si ho len okrajovo, ako niečo bežné, nedávate svojmu mozgu dobrý signál, aby si programoval viacej takýchto situácií. Ak sa nepochválite sami, zbytočne budete očakávať, že pochvala príde zvonku. Taktiež to platí o sebaláske. Najskôr sa musíme prijímať a milovať my sami, až potom vysielame tie správne a uveriteľné signály aj pre okolie.

Chcete sa dozvedieť o nasledujúcom workshope Detských zručností? Sledujte Facebook Detské zručnosti a Koučingom k úspechom, prípadne sa zapíšte do môjho mailing listu tu na webe. Teším sa na vás!

Martina Magic.

 

Autor | 2018-06-27T20:03:52+00:00 27.10.2017|detské zručnosti, motivácia, výchova|Comments Off on 3 tipy ako (nielen u detí) nekonzervovať problémy

O autorke článku:

Žijem život, s ktorým som spokojná. Som mama, manželka, kouč, lektor a nadšená propagátorka dvojjazyčnej výchovy. Moje životné krédo „Nič nie je nemožné, keď sa pre to rozhodnem“ mi umožňuje plniť si sny a s radosťou sprevádzať na ceste k úspechom aj mojich klientov. Som autorkou e-booku Tajomstvo dvojjazyčnosti, e-booku „Vaša skratka k úspechu“. Inšpirujem ľudí žiť život, po akom túžia. Som presvedčená, že kľúč k svojim úspechom majú ľudia v sebe. Ako kouč a lektor im pomáham ním otočiť a naštartovať tie správne zmeny. Môj príbeh nájdete tu.>> Napísať mi môžete na mm@martinamagic.sk alebo sa ku mne pripojte na Facebooku.